Rue Botanics

Kristina Dunn @ruebotanics

Vi har snakket med Kristina Dunn, som har lansert hudpleiemerket Rue Botanics.

Jeg fant ikke økologisk hudpleie på det norske markedet, så jeg begynte å kjøpe produkter på Etsy. Etter en stund slo det meg at om de damene på Etsy kan kaste sammen noe hudpleie med litt kokosolje og selge, så kunne jeg få det til også, kanskje til og med bedre, sier Kristina.

Det viste seg å bli en reise på nesten 7 år, før RUE ble lansert i mai 2020. Interessen for ingredienser fra naturen og økologisk hudpleie ble vekket etter et besøk på Neal’s Yard i Glasgow. Kristina bestemte seg kjapt for at hun ville lære mer. Først ble det helgekurs på nett, blant annet ved Aromantic, deretter heltidsstudier ved Formula Botanica hvor hun fikk Diploma in Organic Skincare Formulation og Diploma in Organic Anti-Ageing Skincare. 

Hun forteller at det å få til formuleringer var et kick. Emulsjoner, som er blanding av noe som vanligvis ikke går sammen, som olje og vann, er et mesterstykke å få til som ny formulator. Det var her Kristina fant ut at hun hadde talent for å skape produkter med god følelse og tekstur. Kombinert med nysgjerrighet for ingredienser, og ønske om å bruke kortreiste råvarer, kom tanken om å gjøre hudpleie til mer enn en hobby. Målet ble å skape en merkevare flere kunne ha glede av.

RUE2.jpg

Jeg har alltid vært nysgjerrig på ingredienser, spesielt de vi omgir oss med i naturen her oppe i nord, som ekstrakt fra arktisk solbær, rosmarin-ekstrakt, svensk havreolje, nyperoseolje og næringsrik, norsk tang.

Klima påvirker også huden vår. I Norge opplever vi til tider ganske ekstreme forhold. Sterk vind, kaldt regn, snø, sterk sol, tørr inneluft og peisvarme, osv. Kristina organiserte og sto tidligere på julemarkeder for å selge produktene og forteller at de fleste kvinner hun snakket med mente de hadde sensitiv hud og lurte på om hennes produkter passet for dem.

Det var definitivt noe jeg hadde i bakhodet da jeg formulerte. Jeg har selv en ganske sensitiv hud, og er blitt diagnostisert med rosacea, så det er spesielt viktig for meg at ingrediensene har en beroligende, antiinflammatorisk effekt på huden. Dette klima her oppe, altså, jeg kom hit for kjærligheten, klima her i Norge er kaos. Huden må tåle litt av hvert når man bor her, så RUE-produktene er skapt med tanke på disse forholdene, smiler Kristina.

Akkurat nå består RUE-sortimentet av to produkter, Soothe Softening Serum og Hydrate Elixir. Hydrate Elixir består av Icelandic Sea Kale, Snow Mushroom Extract (vegansk hyaluronsyre), Aloe Vera Juice og mineralrikt norsk kildevann. Teksturen er en lett gel-formel som lukter friskt og trekker kjapt inn i huden, den gir masse fuktighet og virker beroligende på huden. Soothe Softening Serum består av Norwegian Sea Kelp, Squalane, Swedish Oat, og Arctic Blackcurrant. Teksturen er en lett olje-formel som lukter av en tur i skogen etter at det har regna, og gir god næring til huden. Produktet kan brukes alene, eller etter Hydrate Elixir.

Jeg bruker begge produktene året rundt, på sommeren bruker jeg Hydrate på dagen og Hydrate + Soothe på natten, for å gi huden litt ekstra fukt, men på vinteren kombinerer jeg begge produkter dag og natt. Jeg tenker at målgruppen min er kvinner på 35 - 50 år, som er interessert i bærekraft, er design-orientert, gjør yoga, som er uanstrengt klassisk og liker «less is more», men produktene er for alle, og passer for alle hudtyper. Jeg tror også at voksne kvinner interesserer seg mer for hudpleie, og begynner å sette flere spørsmålstegn ved markedsføringen. At de er opptatt av ingredienser, og hva som faktisk funker og ikke.

RUE kalles «the herb of grace», og i antikkens Hellas pleide de å bruke rue under høymesser. De tok RUE-stilken og puttet den i vannet, for deretter å drikke det, dette skulle gjøre en fri fra sykdom. Kristina har designbakgrunn, og har jobbet i den kreative bransjen stort sett hele sin karriere. Hun forteller at hun fant navnet på en app for urter, og at hun visste det ville være riktig.

RUE1.JPG

RUE er en vakker urte, men hardfør. Den har en lang historie. De tre bokstavene, tyngden av bokstavene i fonten vi valgte, det falt liksom på plass, det føltes veldig riktig ut helt fra starten, forteller Kristina.

RUE skulle egentlig vært lansert for noen år siden, men Kristina ble ansatt i Holzweiler og ting ble satt på pause. Arbeidet med merkevaren fortsatte på hobbybasis. Da Kristina forlot Holzweiler visste hun at det var nå eller aldri. På få år hadde hudpleie-markedet fått mye oppmerksomhet, flere og flere merker kom til. For Kristina var det bare å kaste seg ut i det. Hun fant en designer fra Nederland, Giada Tamborrino, som skapte det visuelle uttrykket til RUE sammen med Kristina. Ettersom RUE består av økologiske produkter var det botaniske elementet viktig å kommunisere. Esra Røise har derfor gjort en illustrasjon av urten til forpakningen. Det skulle være rent og moderne, gjenspeile de den skandinaviske estetikken og være grått. Grå er Kristinas favorittfarge, og hun er under lanseringen av RUE kledd i merkevarens ånd; grå, klassisk, med rene linjer og et stort smil.

Det er viktig for meg at det er en skandinavisk merkevare, jeg vil jobbe med lokale leverandører av ingredienser, lokale råvarer, og mennesker som tror på de samme verdiene som meg når det kommer til forretning. Drømmen er å stå ved siden av Tata Harper på hylla om noen år, smiler Kristina.

Det er mye konkurranse i hudpleie-bransjen, mange som skal være “naturlige”, uten at det er en beskrivelse som er regulert eller sier så mye om produktet i seg selv. Kristina mener man trenger mer transparens i bransjen, og mer fokus på de som faktisk kan faget.

Vi vet hvem som designer de store merkevarene, Chanel, Dior, men vi vet ingenting om formulatorene, hvem det er som lager produktene. Hva tror de på, hvilke bakgrunn har de, hvordan lager de formler? Jeg vil vite mer om dem, sier hun engasjert.

Etter en lang karriere i den kreative industrien har hun kjent på ansvaret med å drive noe eget. At det å starte en merkevare er hardt arbeid, mange utfordringer og mye nytt.

Å være entreprenør i Norge er “terrifying”, ler Kristina.

På sikt ønsker Kristina å bygge en «community» rundt RUE. At merkevaren får et fysisk sted, kan bli et samlingspunkt og en arbeidsplass for flere. Det å støtte og heie andre kvinner frem er en viktig del av det å skape noe, mener Kristina. Å kunne inkludere kvinner som ikke ellers finner sin plass i arbeidslivet og være et sted for læring og utvikling.

Du finner Rue Botanics på instagram: @ruebotanics


Forrige
Forrige

Intervju med Trude Laukli